У нашому місті у четвер 24 червня відбулась прем’єра документального фільму Олександра Ковша та Віталія Бардецького – «Вусатий фанк». Він на основі архівних матеріалів розповідає про таку собі рок-н-рольну суміш, яка зародилася в радянській Україні кінця 60-х – середини 70-х років. Це був той самий період, коли попри всі труднощі залізної завіси українські музиканти знали світові тренди та намагались їм відповідати. В цьому матеріалі ми розкажемо Вам про те, як виник «фанк з вусами», чому він так називався, чи був по-справжньому популярним та як вплинув на чернігівських любителів музики.
Плагіат чи ні?
«Вусатим фанком» такий собі український рок-н-рол назвали вже за незалежної України, і пов’язано це насамперед із зовнішністю тогочасних музикантів. Абсолютна більшість з них носили вуса і були неймовірно модними на той час.
До цих пір точаться дискусії щодо того як саме виник феномен «вусатого фанку». Адже одні вважають, що молоді музиканти якимось чином надихались західними рок-гуртами та перероблювали ту музику на свій український манер, а інші впевнені, що такий жанр міг цілком можливо виникнути чисто інтуїтивно.
На думку чернігівського професійного музиканта та викладача школи гри на гітарі Андрія Терещенка, тогочасна музика була певним плагіатом на західні зразки, але саме плагіатом тоді це не називалось.
–Оскільки я народжений в 1971 році ще при Радянському Союзі, то розквіт української естрадної музики та відносно рок-музики я застав на гарячому етапі. Відверто кажучи, можна сміливо стверджувати, що так званий «Вусатий фанк» на той час не був у топі ні в мене як юнака, ні у дорослих людей. Якою б ця музика була гарною або ні, але треба пам’ятати, що вона існувала в умовах Радянського Союзу. Тоді гурти, які грали українську музику та несли «фірму» в маси, навіть вставляли до своїх композицій ідентичні західні фрази. Зараз це називається плагіатом, а тоді це просто була мода, – зазначив пан Андрій.
ВІА – основа «Вусатого фанку»Якщо зараз можна стати популярним сольним рок-н-рольним артистом, в дуеті з кимось або ж зібравши свій гурт, то наприкінці 60-х – на початку 70-х років в радянській Україні за суміш року та популярної музики відповідали виключно вокально-інструментальні ансамблі (ВІА). Їх тоді створили понад сотню, і навіть у дуже маленьких містах. Серед них —«Смерічка», «Кобза», «Дзвони», «Березень», «Водограй», «Мрія», «Жива Вода», «Світязь», «Беркут», «Візерунки Шляхів», «Музики» та багато інших. Свій ВІА був і в Чернігові, солісткою якого була донькавідомого чернігівського хормейстера Любомира Боднарука – Жанна.