Черніговом знову їздитимуть «гармошки»?

Міська влада почала розглядати можливість купівлі вживаних закордонних тролейбусів. Зокрема, з робочої поїздки до Івано-Франківська повернулись заступник міського голови Андрій Черненко та керівник КП «ЧТУ» Руслан Ємець. Там вони вивчали досвід місцевого управління в питанні закупівлі та експлуатації бувших у використанні тролейбусів, а саме аналізували всі аргументи за і проти. Що з цього вийшло та на якому етапі наразі впровадження ідеї, читайте далі.

Франківці задоволені

Ініціювала поїздку з метою перейняти досвід іванофранківців міська влада. Висновки чиновників щодо результату позитивні: в Івано-Франківську три роки, як закупили машини з Австрії та Польщі і не мають на них нарікань. При цьому є серйозна економія в ціні.

Руслан Ємець розповів, що Івано-Франківськ три роки тому придбав тролейбуси MAN з Австрії 1994–1996 року випуску, а також більш нові Volvo, зібрані в Польщі 2008 року. Останні – 18-метрові низькопідлогові «гармошки».

Ціна тролейбусів – від 600 тис. грн до 1,2 млн грн. Тоді як останні закупівлі нових тролейбусів у Чернігові коштували місту 4,96 млн за одиницю.

***

На 2020 рік у бюджеті Чернігова закладено 30 млн грн на оновлення рухомого складу електротранспорту.

***

Якщо не орієнтуватися на найдорожчі «гармошки», то виходить економія коштів приблизно 5 разів. Проте наразі Чернігів є новачком на ринку вживаних тролейбусів, бо в основному в Україні подібний громадський транспорт купляли міста, які й раніше його експлуатували.

В основному вживані тролейбуси закуповують міста (і в цьому є логіка), які ще з радянських часів експлуатували парк Skoda. Вони у нас були в Криму і практично в усіх великих містах Західної України (Львів, Тернопіль, Івано-Франківськ, Чернівці). Це класичні шкодівські міста з потрібною матеріально-технічною базою. У цих містах електронщики вважаються штатною професією в тролейбусних управліннях. У Чернігові ж до покупки жовтих ЛАЗів у 2007 році, які були першими тролейбусами в місті з електронікою, просто не потрібні були такі працівники. Гостра потреба в них з’явилася після початку більш-менш масової закупівлі тролейбусів в останні кілька років, – каже Руслан Ємець.

У ЧТУ вважають, що закордонні вживані тролейбуси – це непогана альтернатива новим українським чи білоруським. Але в тому випадку, коли їх придбають по дійсно вигідній ціні та кількістю мінімум від десяти машин, аби завжди був запас запчастин для ремонтної бази саме цих тролейбусів.

Нарікання до нових тролейбусів

Чому міська влада почала вивчати можливість купівлі вживаних тролейбусів? Справа не лише в банальній економії грошей за рахунок того, що вживані тролейбуси просто дешевші. Тут чималу роль відіграла велика кількість нарікань на роботу нових «Барвінків», зокрема їх часті ремонти, і відсутність великих проблем зі вживаними тролейбусами у тому ж Івано-Франківську.

Міський голова Владислав Атрошенко зауважив, що коли б мова йшла про економію у два рази, то перевагу слід було би віддати новим тролейбусам, хоч і з певними проблемами (це місцевий виробник, зарплати чернігівцям і податки в бюджет міста). Але в даному випадку, коли стоїть питання придбати 5–6 нових чи 25 уживаних, то це, на думку мера, «серйозний аргумент».

– Серйозних нарікань там нема, а у нас до наших нових є серйозні. Бажання свідомо підтримати свого виробника – тому мовчимо і терпимо. А питання по якості, чесно сказати, є. Ми знайшли точки порозуміння з виробником, але… – сказав Владислав Атрошенко.

Незадоволений новими «Барвінками» й начальник ЧТУ Руслан Ємець. За його словами, у нових «рогатиках» часом неякісна електроніка, яка дуже часто заважає повноцінній роботі всього тролейбуса.

У «Барвінках» досить багато проблем з електронікою, яка впливає на роботу тягового двигуна, підвіски, і багато чого іншого. На них взагалі дуже слабка якість збірки, та й погана корозійна обробка. У нас в них уже через два роки проявляється агресивна іржа. По кузову тролейбуси повинні ходити без претензій 10–12 років, але немає у нас такого, там відразу ж виявляються якісь недоліки, – сказав керівник ЧТУ.

Саме тому в тролейбусному управлінні не готові дати чітку відповідь на питання, чи стане проблемою ремонт уживаних тролейбусів під час експлуатації в Чернігові. Потенційно – так, але все залежатиме від самих тролейбусів, їх якості та робітників, що ремонтуватимуть їх на місці. Адже діагностику їм будуть проводити закордонні спеціалісти із заводу-виробника.

Мер чекає на звіт

Міський голова дав доручення за пару тижнів остаточно сформувати стратегічне бачення з урахуванням усіх аргументів і визначитися щодо подальших кроків.

Ніхто не сидить без діла. Андрій Черненко розповів, що вже до кількох європейських країн були відправлені запити про наявність у них вживаного громадського транспорту, готового для продажу. Зокрема, звернулись до тролейбусників Чехії, Польщі, Австрії, Швейцарії та Італії. З двох останніх країн уже навіть прийшли відповіді.

– Певні результати вже є. По-перше, ми в запитах цікавились не тільки вживаними тролейбусами, а й автобусами. По-друге, відповіді вже прийшли зі Швейцарії, де є близько 40 одиниць техніки в гарному стані, а також відповіли італійці, але в них тролейбуси якісь дуже модні й екстравагантні. Проте італійські тролейбуси дев’ять років не експлуатувались, через те, що їх новими придбали, а потім в місті почали переходити на електробуси і відмовились від цих тролейбусів. Вони якісь футуристичні, там кабіна водія наче в літаку, – каже Андрій Черненко.

Також уже відомо, що вартість доставки вживаного транспорту буде коштувати приблизно 80% від ціни самої машини. Терміни ж придбання вживаних тролейбусів із закордону такі ж, як і нових в Україні. Будуть оголошувати тендер, чекати 45 днів, і далі по процедурі. Наприклад, в Івано-Франківську 10 тролейбусів поставили за два місяці після оплати всіх рахунків.

"В Україні немає жодного низькопідлогового вживаного однооб’ємного тролейбуса, і не думаю, що незабаром його хтось зможе придбати", - стверджує Руслан Ємець.

Купувати «гармошки» або автобуси

За словами Руслана Ємця, рішення про купівлю або відмову від купівлі вживаних тролейбусів буде приймати виконком на чолі з мером.

– До вівторка, 28 січня, буде готовий повноцінний звіт про доцільність або ж недоцільність покупки подібних машин. Там буде враховано економічні аспекти, а також можливість якісного обслуговування цих тролейбусів у майбутньому, при, відверто кажучи, жалюгідному бюджеті підприємства, – зазначив пан Ємець.

За попередньою аналітикою ринку вживаних тролейбусів, стало відомо, що у Європі дуже мало однооб’ємних тролейбусів, власне таких, які їздять у Чернігові й оптимальні для нашого міста. У них в основному в наявності «гармошки» або ж взагалі трьохсекційні «рогатики».

– Так, однооб’ємники є на ринку, але їх відразу ж викуповують російські міста Вологда, Ростов і такі інші, у них уже налагоджений цей процес. Але на «гармошках» у нас на певних ділянках дороги буде важкувато проїхати, а то й неможливо. Це може стати реальною складністю для повноцінної експлуатації цих машин у нас в місті, – зауважив керівник ЧТУ.

Ще одним мінусом може стати збільшення інтервалу руху при наявності «гармошок» на маршруті, адже, за статистикою, платоспроможний пасажир чекає тролейбус максимум 5–7 хвилин, і то за наявності додатку Dozor у смартфоні або на табло на зупинці. В іншому ж випадку пасажир сідає на першу-ліпшу маршрутку.

Підсумувавши це, Руслан Ємець зазначив, що за адекватну ціну та гарної якості вживаний тролейбус можна купувати. Проте ще одним варіантом розвитку громадського транспорту в місті він називає купівлю вживаних автобусів, які й економічно вигідніші. І через велику економію на будь-яких супутніх витратах, які потрібні при експлуатації тролейбуса, і за рахунок доходу від роботи на певних маршрутах.

– Я однозначно вважаю, що місту потрібні комунальні автобуси. Тому що у нас хоч і непогана тролейбусна мережа з хорошим покриттям міста, але потрібна повноцінна концепція громадського транспорту з урахуванням автобусів. Приватні перевізники ж зараз їздять на своїх «Рутах», які багатьом не подобаються, але тим самим вони не дають місту зупинитися, – підсумував керівник КП «ЧТУ».

Еженедельник "Семь Дней"
вживані тролейбуси рогатики ЧТУ купівля закордон
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Оцените первым
(0 оценок)
Пока еще никто не оценил
Пока никто не рекомендует
Авторизируйтесь ,
чтобы оценить и порекомендовать
Общество
За минулий рік Чернігівщина експортувала на зовнішній ринок на 7% більше товарів, ніж у 2018 році, на суму 807 млн доларів США. Імпортували ж із-за кордону товарів на 419 млн доларів США, що на 13% менше. Таке переважання експорту товарів над їх імпортом забезпечило області позитивне сальдо зовнішньої торгівлі. Про це повідомляє Головне управління статистики Чернігівської області. Загалом торгівля проходила із партнерами зі 134 країн світу. Найсуттєвіші ек...
Общество
Здебільшого неплатники аліментів починають повертати борги зустрівшись з санкціями чинного законодавства, яке передбачає обмеження боржників у правах, штрафні санкції та притягнення до адміністративної відповідальності. Так сталося і протягом січня цього року, коли частину коштів на Чернігівщині боржники все ж таки виплатили. Про це йдеться у повідомленні Північно-східного регіонального управління Мінюсту. «Створені Міністерством юстиції ефективні процеси...
Общество
Михаил Андриец, режиссер, продюсер, 35 лет, женат, знак зодиака – Дева Чернигов – идеальный город для… …творчества. Можно воплотить в жизнь почти любую идею. В городе для этого все есть. Чернигов – самый неподходящий город для… Ничего в голову не приходит. Все есть, если хорошо поискать. Кто из известных черниговцев вдохновляет и восхищает? Почему? Ната Жижченко (Onuka). Творческая личность нового поколения. Качественно! Какая общая черта объединяет всех...
Спорт
Сіверяни зіграли свій перший офіційний матч у 2020 році. Їхнім суперником став діючий чемпіон України - донецький "Шахтар". Обидві команди вийшли в доволі незвичайних для себе складах. "Шахтар" проводив ротацію після гри Ліги Європи проти "Бенфіки" та не включив до заявки Пятова і Коваленка, а на лавці запасних залишились Ісмаїлі, Тайсон та Марлос. Деснянці ж через травми недорахувались Імерекова та Огірю, а також Калітвінцева, в якого перебір жовтих карто...
Общество
Служба автомобільних доріг у Чернігівській області попереджає водіїв про погіршення погодних умов, що впливає на обстановку на автошляхах області. У понеділок, 24 лютого, у зв’язку з переміщенням активного циклону з заходу на території України – складні погодні умови: пориви вітру 17-22 м/с, сильний вітер 25-28 м/с. По Чернігівській області ускладнення погодних умов зафіксоване близько 5-ї години ранку. Почалися опади у вигляді мокрого снігу. Сильний віте...
Общество
Через порив труби напередодні ввечері, мікрорайон ЗАЗ та Ремзавод в Чернігові і навколишні вулиці отримали проблеми з водою. В низці багатоповерхових будинків відбулося падіння тиску води, яка надходила лише до 1–2 поверхів, повідомили на комунальному підприємстві «Чернігівводоканал». Вночі на мікрорайон ЗАЗ відновили водопостачання. В районі Ремзаводу (проспект Миру, вул. Волковича, Курсанта Єськова) через недостатні обсяги води спостерігалося зниження я...
Общество
24 лютого, розпочинається Масниця (Колодій) – одне з найстаріших свят слов’янських народів, яке символізує прихід весни та проводи зими. З настанням цього свята, як у давнину, так і нині, розпочинаються народні гуляння, які тривають увесь тиждень. Утім зима цього року, як відомо, так і не вступила у свої законні права і радше була схожою чи то на пізню осінь, чи то ранню весну. Так, лютий аж ніяк не відповідає своїй назві та по суті дуже сильно нагадує бер...
Общество
Старший прапорщик Сергій Дробязко став «бронзовим» призером ХІ Міжнародної спартакіади «Офіцерські старти», яка пройшла у Національному університеті оборони України ім. І. Черняховського. Про це повідомила пресс-служба 169 Навчального центру «Десна» на сторінці підрозділу в мережі Facebook. Сергій Дробязко виборов в особистому заліку змагань з більярду третє місце в команді Сухопутних військ ЗСУ. Окрім офіцерів різних силових структур України в змаганнях в...
ІСТОРІЯ
Що можна сказати про стриженські мости після того, як їх чудово описав у книзі «Чернігів – подорож на сто років назад» відомий чернігівський краєзнавець і завідувач відділу НАІЗ «Чернігів стародавній» Володимир Руденок (розділ «Про річку Стрижень та її стародавні і нові мости»)? Я б, мабуть, і не торкався цієї теми, якби навколо неї не точилися, м’яко кажучи, дискусії, у яких використовуються навіть підтасовані факти, вилучені з контексту творів ХІХ століт...