Подусівка страждає без тролейбусів

«Я так понімаю: раз транспорт громадський, значить, він должен бути для громади», – упевнено заявляє Людмила Дубровна. Пенсіонерка з Подусівки вже не один рік воює з Чернігівським тролейбусним управлінням та управлінням транспорту. Каже, її там усі знають і скоро будуть вітатися за руку. Але поки що все, чого вдалося добитися, – отримати дах над розваленою зупинкою на кінцевій.

Людмила Дубровна каже, що представляє багатьох жителів району. Ті, мовляв, делегували її боротися за транспортні права. Головна претензія – графік руху єдиного тролейбусного маршруту на Подусівку – №5. Але у процесі спливає ще чимало проблем. Причому як зі сторони пасажирів, так і зі сторони водіїв. Утім про все по порядку.

Чекати треба чимало

Приїжджаємо на кінцеву зупинку тролейбуса №5 на Подусівку. Їдемо автобусом №1, оскільки нічим іншим з тією половиною міста, що входить до складу Деснянського району, сюди дістатися неможливо. Майже одночасно з автобусом, який продовжує рух за місто – до Старого Білоуса, на зупинку приїздить і тролейбус. І стає на обідню перерву. Це близько 10-ї години ранку, проте на маршруті водій і кондуктор ще з 5-ї.

На зупинці чекає вже кілька людей літнього віку. Явно «клієнти» безкоштовного для пенсіонерів електротранспорту. Спочатку скаржаться, що ходять тролейбуси рідко, тому стараються орієнтуватися на розклад, який часто міняється (у вівторок, 16 червня, люди жваво обговорюють новий графік).

– Когда по расписанию – это одно, а если без, то минут 30–40 приходится ждать, – каже жінка на ім’я Надія.

Утім, коли мова заходить саме про імена, жінки називаються неохоче і трішки змінюють риторику, пом’якшуючи коментарі.

– Добре, хоть и так ходит. Пенсионеров не все хотят возить бесплатно, а из троллейбусов не выгоняют – уже хорошо, – додає інша співрозмовниця на ім’я Олександра.

Далі спостерігаємо за зупинкою на відстані і засікаємо час. Якраз перед нашим приїздом, за кілька хвилин до 10-ї, з Подусівки поїхав тролейбус. Наступний (не той, що на обіді) забрав пасажирів майже через 45 хвилин.

Мало машин

Людмила Дубровна підтверджує: такий інтервал руху – звична справа. Більше того, транспорту можна чекати навіть довше.

Чекати можна й час, буває 50 минут. Але не менше 40, – каже вона і згадує, що кілька років тому, коли «п’ятірка» ходила не до залізничного вокзалу, а до «Хімволокна», то, як не дивно, на зупинці пасажири проводили менше часу.

– Був графік 15–17 минут. Бо тоді більше тролейбусів було. Навіть сім було, – каже жінка. – Ми тоді з поніманієм пішли назустріч, погодилися, що можна з пересадкою на Центральному ринку і тролейбусне управління, щоб менше втрачало … Але тепер осталося три тролейбуси на маршруті.

Людмила Дубровна нарікає, що на перші скарги з цього приводу їй відповідали про чотири тролейбуси, але вона у це не вірить.

– Ми ж не дурачки, і тролейбуси не в шапці-невидимці їздять, – обурюється жінка.

Інтуїція її не підвела: три тролейбуси підтверджують і водії, і додаток DOZOR, на якому відображається весь міський транспорт. А коли з трьох один ламається – взагалі справи кепські. А так буває нерідко, каже пані Людмила.

Утім існує й інший погляд на проблему. Його озвучив ще один мешканець Подусівки – Сергій, що живе поруч із зупинкою. Утрутившись у розмову, він емоційно запропонував пенсіонерам оплачувати проїзд, і тоді, мовляв, ЧТУ зможе заробити і купити тролейбуси, щоб збільшити їхню кількість на маршруті.

– Чего они возмущаются? Проезд у них бесплатный. Сидите дома! А то на Репкинскую, на базарчик… А люди на работу уехать не могут – на конечной уже пенсионерами завален троллейбус. Я бы в два раза увеличил для них цену. Нигде в мире нет бесплатного проезда! Как купить троллейбусы?

Отримавши порцію критики у відповідь («Сам скоро будеш пенсіонером» і «Не варнякай»), Сергій пізніше додає вже більш конструктивно і спокійніше, підтримуючи монетизацію:

– Я буду пенсионером – заплачу, когда мне нужно будет куда-то доехать, а не рассматривать, где на копейку дешевле… Пусть сделают им льготу 50 процентов и на какое-то количество поездок. У меня бабка 80 лет в селе прожила и в город приезжала раз в пятилетку. А на нее тоже льготы рассчитывали. А дали бы ей 50 или 100 гривен – сколько бы она в селе хлеба купила?

Керівник Чернігівського тролейбусного управління Руслан Ємець пояснює:

– Інтервал між тролейбусами 5-го маршруту став більшим, бо на нього стало виїжджати менше машин. 5-й маршрут ще й найменш завантажений з усіх, адже там тільки в години пік є проблема з вивозом пасажирів. Раніше, коли тролейбуси їздили до «Хімволокна», на маршрут виходило по 5–6 машин, зараз же – 3. Так, ми намагаємось по можливості пускати 4 машини на 5-й маршрут, але не вистачає водіїв та справних тролейбусів.

Водії…

Але повернімося до теми. Ситуацією з тролейбусом №5 не надто задоволені й водії. Особливо після того, як маршрут скоротили. Раніше на кінцевій зупинці «Хімволокно» вони могли скористатися послугами більш-менш нормального туалету, помити руки, відпочити у спеціально обладнаному приміщенні і навіть розігріти обід у мікрохвильовці. На вокзалі, де тепер розворот на маршруті, такої розкоші немає. А на Подусівці – і поготів. Зі «зручностей» – дерев’яний сортир. Обідати ж водіям і кондукторам доводиться прямо в салоні – на пасажирських сидіннях.

– Руки моем, поливая из бутылки. А если я по какой-то причине забыл из дому взять воду? Плюс коронавирус. Маску меня заставляют надевать, а туалет или умывальник сделать? Мы на каждом совещании этот вопрос поднимаем. Нам обещают: «Мы думаем…», «Мы что-то решим…», «Мы сделаем…» – говорить водій, який не схотів назватися.

Він додає, що був ще один такий проблемний маршрут – №1, але на «Сіверянці» вже виправили ситуацію, тож обділеною лишається тільки «п’ятірка».

– Ми планували облаштування нормальної кінцевої на Подусівці, – каже керівник ЧТУ Руслан Ємець,– але минулого та позаминулого року так і не змогли оформити проєкт по землевідведенню. Справа в тому, що то земля там не міста Чернігова, а вже Старобілоуської ОТГ, і це дуже ускладнює весь процес. В цьому році там облаштованої кінцевої точно не буде, але ми ведемо роботи по благоустрою кінцевих на Масанах та Діагностичному центрі.

…і кондуктори

Другий аспект кадрової проблеми – наявність кондуктора в салоні. Людмила Дубровна розповідає, що на всі її претензії у чиновників відповідь одна: тролейбусний маршрут №5 – нерентабельний. Тобто не приносить грошей. Через це якийсь час на ньому навіть не було кондукторів – вони просто не збирали коштів на те, щоб бодай покрити зарплату. Але в пасажирки своя версія такої збитковості:

– Коли без кондуктора їздили – виручка була 300–400 гривень на день. А коли з кондуктором – 1000. Як так? А просто часто бачили: отдав пасажир водітєлю 5 гривень – і пішов сів без квитка. А один водій нам так і казав: з кондуктором їздити не буду, а без кондуктора – буду.

Наш співрозмовник диспропорцію у цифрах пояснює по-своєму:

– Без кондуктора люди просто не подходят оплачивать. Если едут на большое расстояние, то еще опасаются контроля. А если две-три остановки – то зашел, вышел – и всё. Я же не похожу за ними по салону,говорит водитель.

Очільник тролейбусного управління підтверджує цю тезу і каже, що кондукторів повернули через те, що в чернігівців дуже низька культура оплати проїзду.

– Ми повернули кондукторів на 5-й маршрут, коли їх загальна кількість збільшилась. Раніше відмовлялись, бо самих кондукторів у ЧТУ було критично мало. Зараз теж їх не вистачає, але раніше була насправді критична ситуація, і ми з найменш фінансово привабливого маршруту забрали кондукторів. Ми їх повернули, але самі кондуктори далеко не завжди хочуть працювати на 5-му маршруті, бо низька виручка через нерентабельність дуже б’є по їхній зарплатні,пояснює Руслан Ємець.

Ще одна претензія пасажирів – початок та кінець руху. Раніше, за словами Людмили Дубровної, перший тролейбус з Подусівки виїздив о 5:17. А тепер о 5:28 лише з депо (від кінцевої на вул. Гагаріна – о 6:00). Увечері останній тролейбус їде, згідно з розкладом на сайті ЧТУ, о 19:58.

На Коти їде аж три маршрути – трійка, четвірка і десятка. А на Подусівку – усього лише три тролейбуси. Чого до нас не относяться як до людей?! - обурюється Людмила Дубровна.

Так і живемо

Є ще один момент, який міг би дещо виправити ситуацію з фінансами. Це все той самий графік руху. Людмила Дубровна звертає увагу, що ледь не кожного разу тролейбус вирушає від кінцевої майже відразу після того, як проїхав автобус №1.

– З Білоуса люди до нас ходять пішки, бо від них на автобусі – 10 гривень, а від нас – лише шість. Так економлять. Приходять сюди і дальше їдуть… автобусом. Тролейбусу є возможность заробить, але платні пасажири куди будуть сідати, якщо попереду їде автобус, а за ним – тролейбус? – справедливо ставить питання жінка.

Відповідь Руслана Ємця щодо конкурента 5-го тролейбуса наступна:

– Вони просто за допомогою системи Dozor визначають, де їдуть наші тролейбуси, обганяють їх та забирають всіх платних пасажирів. Справа в тому, що наші водії більш дисципліновані й намагаються дотримуватись визначеного графіка. За це вони отримують премії, а ось приватних перевізників ніхто не контролює, і вони їздять як хочуть.

Виходить – патова з усіх сторін ситуація. До того ж у ЧТУ звертають увагу на ще один критичний напрямок, але й пропонують варіант покращення ситуації.

– П’ятірка не єдиний нерентабельний тролейбусний маршрут, та ж ситуація з трійкою. Так, був момент, коли приватні перевізники не працювали, і 3-й маршрут добре заробляв на безальтернативній основі, але після повернення приватних перевізників, які дублюють маршрут, тролейбуси знову нічого не заробляють. Ми навіть думаємо над ідеєю відмови від 3-го маршруту, бо так надалі буде дуже складно, – зазначає Руслан Ємець і дає рецепт вирішення проблеми. – Треба або прийняти рішення про заборону дублювання маршрутів, або продовжувати їздити на трьох тролейбусах 3-го маршруту з ще більшим інтервалом, ніж на 5-му маршруті.

Але поки що рішення про заборону дублювання можливе лише в теорії. По-перше, загальний парк тролейбусів у Чернігові все ж недостатній, щоб оголошувати війну приватникам, відлучивши їх від найбільш прибуткових маршрутів. А по-друге, лобі перевізників у мерії завжди було потужним, а окремі представники цього бізнесу завжди були присутні в складі депутатського корпусу, який і мав би ухвалювати такі рішення.

***

Зупинка на кінцевій Подусівки. Минулого року після скарги місцевих жителів ми писали про неї. Після того частину «комплексу» накрили, аби захистити пасажирів від опадів чи пекучого сонця.

щотижневик "Семь дней"
транспорт Подусівка ЧТУ тролейбуси маршрут №5 Руслан Ємець Людмила Дубровна
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Оцените первым
(0 оценок)
Пока еще никто не оценил
Пока никто не рекомендует
Авторизируйтесь ,
чтобы оценить и порекомендовать

Комментарии

АКТУАЛЬНО
Нове міні-поле шириною 14 і довжиною 22 метрів– з міцною основою, штучним покриттям, посиленою огорожею і воротами з сіткою для гри в футбол і волейбол. Такий новий об’єкт благоустрою нещодавно повністю завершили зводити в мікрорайоні Олександрівка по вул. 1 Травня, поряд з будинками 191 і 193. Цей проєкт – переможець Бюджету участі 2018 року. Минулого року через тривалий процес передачі землі в комунальну власність реалізацію проєкту відтермінували. Про т...
Криминал
Поліцейські встановили особу підозрюваного у ввезенні в Україну та розповсюдженні на її території предметів порнографічного характеру. Про це повідомив сектор комунікації ГУНП. Відпрацьовуючи інформацію щодо розповсюдження в мережі Інтернет порнографічних матеріалів поліцейські вийшли на слід 63-річного громадянина Білорусі, який неодноразово бував на Чернігівщині. Чоловік в мережі Інтернет розповсюджував предмети порнографічного характеру та підшукував н...
Общество
Протягом минулої доби на Чернігівщині зафіксовано 56 нових випадків COVID-19. Чотири людини померло. Таку інформацію оприлюднила пресслужба ОДА, з посиланням на Управління охорони здоров’я. Захворювання виявили у 27 чернігівців, трьох жителів Бахмацького району, чотирьох – Козелецького, двох – Чернігівського. По дев’ять випадків інфікування у Ніжині та Ніжинському районі, по одному в Новгород-Сіверському та Ріпкинському. З них одинадцять хворих перебуває н...
Криминал
Прокуратура скерувала до суду обвинувальний акт за фактом вимагання  у чернігівського підприємця 500 тисяч гривень. Обвинувальний акт стосується двох уродженців Вірменії, яких звинувачують у вимаганні грошових коштів, поєднаного з погрозою вбивства, вчинене за попередньою змовою групою осіб (ч. 2 ст. 189 Кримінального кодексу України). За даними слідства, обвинувачені вимагали у місцевого підприємця 500 тисяч гривень. Такі дії зловмисники супроводжували по...
Криминал
Чернігівські поліцейські затримали підозрюваного у скоєнні півтора десятків дачних крадіжок. Про це повідомив сектор комунікації ГУНП. Поліція помістила до ізолятора тимчасового тримання підозрюваного у серії крадіжок різноманітного майна з дачних кооперативів на околицях Чернігова. Протягом серпня цього року до Чернігівського відділу поліції надійшло близько 15 заяв від власників дачних будинків в різних районах міста.  Потерпілі повідомляли про крадіжки...
Политика
Спостерігачі громадянської мережі «ОПОРА» виявили випадки порушення поширення агітаційних матеріалів без вихідних даних та порушення правил благоустрою. Поліція зареєструвала відповідні звернення. Протягом минулого тижня представники «ОПОРИ» фіксували в різних районах Чернігова продукти передвиборчої агітації від політичної партії «Наш край» та кандидата на посаду міського голови від політичної партії «Слуга народу» Юрія Тарасовця. Вони були розташовані на...
Криминал
Сьогодні близько півночі невідомий вдарив ножем жінку, відібрав у неї мобільний телефон та поїхав з місця злочину автівкою. Його затримали патрульні. Про це повідомила пресслужба правоохоронців. Пограбування сталося біля під’їзду одного з багатоповерхових будинків на вулиці Незалежності. Прибувши за вказаною адресою, патрульні з’ясували, що у потерпілої порізана рука. За її словами, невідомий вдарив її по руці чимось гострим. Від болю вона випустила з рук...
Общество
Помер актор Молодіжного театру в Чернігові Дмитро Грищенко. Його серце перестало битися 26 вересня. Про це повідомляється на сторінці театру в мережі Facebook. Прощання з Дмитром відбудеться у вівторок 29 вересня об 11.30 біля Молодіжного театру. 30 серпня цього року Дмитро Грищенко потрапив у ДТП. Наступного дня йому робили операцію після якої він впав у кому.
Общество
Протягом вихідних на Чернігівщині зафіксовано 181 новий випадок захворювання на COVID-19. П’ятеро людей померли. Такі дані, з посиланням на Управління охорони здоров’я, оприлюднила пресслужба ОДА. Серед інфікованих 53 жителі обласного центру. Від COVID-19 померли 72-річна жінка з Ніжина, 68-річна з Борзни, 83-річний чоловік з Носівського району, 71-річна чернігівка та 69-річний ніжинець. Усі вони мали супутні патології, які ускладнили перебіг хвороби. Зага...