
13:33, 14 жовтня 2021 р.
Правила оцінки нерухомості змінилися: що нового
Кожен з нас хоча б раз у житті зіштовхувався з потребою оцінити нерухоме майно – земельну ділянку, квартиру або ж приватний будинок. Оскільки саме від суми оцінки вираховується 5 % податку на доходи фізичних осіб, то, відповідно, змінюється й сума, яку громадянин покладе до держбюджету з власної кишені. Стандарти оцінювання нерухомості не змінювалися в Україні з 2003 року. Однак з допомогою фахівців Світового банку зміни все ж таки відбулися. Система стала зручнішою, а головне – безкоштовною.
Частина ідей щодо зміни системи вже стала дійсністю, частина – поки очікує реалізації. Ми з’ясували, як нині оцінюється нерухомість і чому це стало зручніше.

Без посередників та безкоштовно
Першим етапом реформи стала ліквідація посередників в оцінці майна. Це стало можливим завдяки запуску безкоштовного сервісу електронної оцінки нерухомого майна. На нього може зайти будь-який охочий, що має електронний підпис (тобто фактично треба бути зареєстрованим у будь-якому банку) та доступ до інтернету.
– Раніше для того, щоб ми з вами умовно продали свою квартиру, в обов’язковому порядку потрібно було звернутися до оцінювача і замовити у нього звіт про оцінку. Оцінювач мав цей звіт зареєструвати в єдиній базі фонду держмайна. І для цього існували посередники між оцінювачем та фондом, які не несли відповідальності за дані звіту, за цифри, написані в цьому звіті, і фактично лише передавали цифру від оцінювача до фонду. І за одну реєстрацію в цій базі громадянин мав сплатити майже півтори тисячі гривень, – розповіла заступниця начальника управління забезпечення реалізації повноважень Фонду держмайна Юлія Амельченко.
До слова, через те що система передачі була недосконалою, вона періодично давала збій: люди, сплативши гроші, не отримували результат і в той же час залишалися без грошей. Нині система безкоштовна і користуватися нею можна без допомоги спеціальної людини будь-яку кількість разів. Дату і номер має кожна отримана довідка. Із останньою з них (якщо ви отримували їх кілька разів) людина може йти до нотаріуса. Єдина вимога – довідці має бути не більше ніж місяць.
Безкоштовний сервіс електронної оцінки нерухомого майна почав працювати 29 червня. Його можна знайти за посиланням https://evaluation.spfu.gov.ua. Загалом, він поділяється на три блоки – для фізичних та юридичних осіб, для нотаріусів, для оцінювачів. Кожен з них користується своєю частиною.
До слова, податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) складає 5 % від суми оцінки нерухомого майна. Його потрібно сплачувати, якщо людина продає нерухомість, якщо успадковує від її від неблизького родича або ж якщо її дарують неблизькі особи.
Якщо результат не сподобався
Звичайно ж, під час оцінки система враховує лише обмежену кількість факторів: місце розташування, поверховість, площу, рік будівництва, цільове призначення і тому подібне. Інформація до єдиної бази даних сервісу надходить із трьох основних джерел: зареєстрованих звітів від оцінювачів; інформації про вартість об’єктів нерухомості, яку до бази завантажують нотаріуси, та відкритих джерел даних, зокрема з ЛУН та ОLX, з якими Фонд держмайна уклав меморандум. Тож сума оцінки буде середньою по відношенню до всіх аналогічних пропозицій. Однак ваше житло може відрізнятися або в більший, або ж у менший бік. Зрозуміло, що квартира після пожежі або потопу вартуватиме менше, ніж із ремонтом за останньою модою. І в таких випадках можна звертатися до платних оцінювачів, які складуть власний звіт.
– Цей звіт також потрібно зареєструвати в базі. І ось тут є варіант такий. Якщо за результатами оцінки вартість зменшилась або збільшилась від автоматичної вартості не більше чи не менше ніж на 25 %, база його зареєструє. А якщо різниця буде більшою ніж на чверть, то цю суму вона не пропустить. У таких випадках потрібно звертатися до Фонду держмайна. Потрібно зібрати весь пакет документів в електронному, а не паперовому, як раніше, вигляді та відправити його нам. Протягом п’ять робочих днів рецензенти розглянуть зміни та винесуть свій вердикт, наскільки дані, що вніс оцінювач, відповідають дійсності. Хоча, як правило, це відбувається швидше ніж п’ять робочих днів. Рецензування також безкоштовне. Просто це додатковий елемент контролю, аби не було навмисних зменшень суми, – розповіла Юлія Амельченко.
Тобто невідповідність кінцевим результатам даних, які видає система оцінювання, може бути лише в неординарних ситуаціях.

Земля та нерухомість оцінюватимуться разом
Наступним етапом змін в оцінці нерухомого майна, має бути закон, який дозволить не розпорошувати дані, що стосуються землі та будинку, який на ній стоїть. Тобто буде не два звіти, як раніше, а один загальний. Однак цього ще доведеться почекати.
– Наступна зміна – це ліквідація фракційної оцінки. Це значить, що на сьогодні у нас земельна ділянка і земельна ділянка з нерухомим майном – це два різних об’єкти і, аби зробити оцінку, ми йдемо до різних людей. Хоча земельна ділянка нікуди не ділася, але підходи різні. Існує два регулятори – Фонд держмайна і Держгеокадастр. Для того щоб уніфікувати цей підхід та розглядати все це в єдиному контексті, Фонд держмайна зареєстрував відповідний законопроєкт. Щоб уніфікувати регулятора і полегшити роботу та можливість людей замовляти і звертатися до одного оцінювача. Бо для того щоб оцінити окремо земельну ділянку, я маю отримати окремий сертифікат, тобто заплатити окремо, – розповіла Юлія Амельченко.
Тож відтепер система оцінки стала набагато простішою та безкоштовною. Серед її переваг і те, що за допомогою сервісу можна стежити за ринком нерухомості. Сума ж, яку видасть сервіс, може відрізнятися залежно від росту чи падіння вартості аналогічної нерухомості.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Спецтема
Оголошення
11:21, 14 лютого
13:44, Вчора
21
14:27, Вчора
02:03, 16 лютого
1
11:33, 7 лютого
22
live comments feed...