• Головна
  • Комунальники Чернігова: підсумки зимового сезону, династії, мобілізація та готовність захищати Україну
16:03, 27 лютого

Комунальники Чернігова: підсумки зимового сезону, династії, мобілізація та готовність захищати Україну

Комунальники Чернігова: підсумки зимового сезону, династії, мобілізація та готовність захищати Україну

Восьма ранку. На КП «АТП-2528» вже чимало людей, машин, тракторів. Для пересічного громадянина міста, складається враження, що воно працює цілодобово. Перед входом, вітер розхитує жовто-блакитний прапор. Комунальник Юрій вже встиг перевдягнутися у чистий одяг, адже його нічна зміна, яка тривала з 20:00, вже закінчилася. А от В’ячеслав, навпаки, зустрів нас у робочій формі. Він «перевзуває» свою машину на літній сезон. Ці два чоловіки з різними долями та різним досвідом роботи. Один працює три місяці, інший – 33 роки. Єднає їх схожа втома в очах та робочі руки, в які глибоко в’ївся мазут.

У цьому матеріалі ми розкажемо, як працюють комунальники у Чернігові, з якими проблемами стикаються, як місто поділене для прибирання. Чому виник дефіцит робочої сили у комунальних підприємствах, як вони працювали під час снігопадів, чому не завжди вдавалося швидко очищати місто від снігу та сміття, а також чи є у працівників критичної інфраструктури бронювання від мобілізації.


Основана схема прибирання

Як розповів менеджер зі звʼязків з громадськістю КП «АТП-2528» Владислав Савенок, схеми прибирання та поділ міста на умовні сектори залежать від сезону:

«Наприклад, візьмемо зиму. В цій порі все залежить від кількості опадів. Якщо випадає чимало снігу, то схема прибирання найчастіше така: сніг починають прибирати з 2-ї ночі, і до 8-ї години ранку місто повинно бути прибраним».

Комунальники Чернігова: підсумки зимового сезону, династії, мобілізація та готовність захищати Україну, фото-1

За його словами, прибираються першочергово маршрути громадського транспорту, починають насамперед з кінцевих, які розташовані на околицях міста.

«І до 7-ї, 8-ї години техніка сходиться в центр міста. Але під час снігопадів буває, що ми не встигаємо, наприклад, прибрати мікрорайон «Шерстянку». Там може пройти тільки одна машина, яка посипає, або одна, яка прочищає маршрут», – розповів Савенок.

Найбільше, зі слів Владислава, прибирати дороги в снігопад заважає велика кількість автомобілів:

«Що для нас (комунальників, – ред.) неприємно, так це великий снігопад вранці або вдень. Адже, ми повинні випустити техніку на вулицю, а вулиця забита автівками. Тоді ми схему міняємо. В першу чергу пробиваємо проспекти. Наприклад, пускаємо чотири-пять машин, які прочищають в першу чергу їх. Але прочистити проспекти вони не можуть, бо основне прибирання завжди у нас відбувається вночі, коли цивільні автівки роз'їжджаються».

Та з настанням весни, коли температура повітря підіймається до восьми градусів тепла, фокус роботи у прибиральників змінюється.

«Ми починаємо прибирати великогабаритне сміття, яке виносять люди в приватному секторі. І гілки, і меблі старі, все таке, що люди ламають і викидають. Наші машини вони універсальні. Вони можуть і великогабаритне сміття прибирати, наприклад, влітку, а взимку, коли «перевзулися» – підмітають вулиці, ківшами загрібають сніг і розкидають піщано-сольову суміш», – розповів Владислав Савенок.


«Найбільший страх – це першим їхати по ожеледиці»

Комунальники працюють і вдень і вночі. Цілий рік. Серед них В’ячеслав Самойленко. Чоловік на цьому комунальному підприємстві працює вже 33 роки.

«Працюю на «АТП-2528» з 1991 року. 33 роки було у лютому. Влаштовувався я на машину-пилосос, потім на «ГАЗ-63» працював. Тепер працюю на «Глобусі». Це підмітальна така машина», – пояснює чоловік, трохи прикрикуючи через шум у боксі.

Комунальники Чернігова: підсумки зимового сезону, династії, мобілізація та готовність захищати Україну, фото-2

Саме на цій машині, розповів він, працює вже 13-й рік. За цей час чоловік, як він сам сказав, знає, як проїхати маршрут, навіть із закритими очима.

«Маршрут у мене по всьому місту. Де є потреба – туди й їду. Переважно – центр. Коли там приберемось, на околиці їду. Влітку робочий день у мене розпочинається о 5:00 до 14:00, друга зміна – з 14:00 до 23:00. Взимку ми працюємо з 8:00 до 20:00, нічна зміна – з 20:00 до 8:00».

Через свій досвід роботи, В’ячеслав каже, що здивувати його важко. Але і в нього є певні страхи, один з них – вивести машину першим на посипання ожеледиці.

«Складнощів майже немає. Найбільша складність для мене – коли машина зламається. Також незручності додають – припарковані автівки в недозволених місцях. Наприклад, ряд автівок стоїть, і ми не можемо прибрати тротуар, особливо – мікрорайон «Масани». Було таке, що їздили перевіряли, чи менше автівок ставало чи ні. Попереджали місцевих завчасно: час, коли приїдемо прибирати. Та найбільший страх – це першим їхати посипати сіллю дороги по ожеледиці. Машину кидає в бік. Бували випадки у напарників, що машину на тротуар заносило. Це дуже страшно».

Проте, інша справа працювати влітку, каже чоловік.

«Це одна з насолод для мене. Особливо в центрі міста. Я радію, коли зустрічаю людей, які зі мною вітаються. Зустрічаю світанки сонця, чую спів птахів, хоч я і в машині, але все одно іноді чую їх спів».

У середині

У середині

«Ще й різниця же зараз в машинах є. У новеньку сів і поїхав чистенький. І не думаєш, що треба ремонтувати. Звісно, вона старіє, згодом потребує ремонту, та не так як стара техніка. Сьогодні (26 лютого 2024 року, – ред.) я вже почав переобладнувати машину на літній період».

Свій досвід В’ячеслав Самойленко передає й синам. Адже, вони також працюють на КП «АТП-2528».

«Два сина зі мною тут. Одного з них мобілізували 24 лютого 2022 року. Він обороняв Чернігівщину, згодом – Донбас. І нагороду має, точно не памятаю яку, не буду казати. Менший син працює вже третій рік тут, тільки в іншому цеху».


Проблема мобілізації комунальників

У лютому-березні 2022 року, розповідає Владислав Савенок, чимало техніки було розбито внаслідок обстрілів міста, деяку техніку віддали на потреби Збройних сил України. Так, за його словами, у 2018 році до 24 одиниць техніки випускали на дороги, а ось у 2024 – ледь 18 знаходили.

«Тобто, є дефіцит водіїв і дефіцит техніки. Коли великий сніг випадає, його треба безперервно прибирати, посипати. Один водій пропрацював 12 годин, а іншого водія на цю ж машину ти не можеш посадити, бо їх просто немає. Це наслідки повномасштабної війни. До того ж мобілізація продовжується. У нас з «АТП-2528» вісім чоловік мобілізували».

До об’єктів критичної інфраструктури, затверджених Постановою Кабінету міністрів України № 1109 від 9 жовтня 2020 року належать й сектор у сфері надання комунальних послуг. Відповідно працівники комунальних підприємств підлягають бронюванню та отримують відстрочку від призову під час мобілізації.

Водночас на підприємстві набирають і новий штат працівників. Наприклад, В’ячеслав Самойленко зі своїм 33-річним досвідом роботи навчає й новеньких.

«Ті, хто приходять працювати, то швидко засвоюються, бо у нас нові машини (з поспіхом додає, що закупка була у 2018 році, – ред.). Кого не влаштовує – одразу звільняється. Основна причина – тяжко працювати в місті, якщо не знаєш його. Це сільські люди переважно, та ще й вночі їздити треба. А нового водія до мене саджають на 48 годин. У мене в кабіні стоїть компютер, я показую, що і коли треба натискати, щоб включити обладнання. Як на поворотах їхати на спецмашині, як до бордюрів треба під’їжджати та коли вмикаємо мигалки», – розповів чоловік.


«Через велику кількість автівок не можемо зробити свою роботу»

Серед таких новеньких, кого навчали на стажуванні – 53-річний Юрій Подорван. Він влаштувався в «АТП-2528» у листопаді 2023 року. Коли йшов на роботу, то бронюванням від мобілізації, каже, не цікавився.

«У перший свій виїзд я поїхав з чоловіком, який тут працював. Він мене знайомив з робочим маршрутом, деталями. Є такі нюанси у нашій роботі: високий бордюр, тротуари, де машина може проїхати, а де – ні. Це залежить від габаритів машини. Та ми все одно їздимо парами: один трактор попереду, інший – позаду. З прямим ножем і з косим.»

З косим ножем, пояснює Юрій, трактор чистить пішохідні переходи, зупинки, розширяє тротуари. Прямий ніж вже не може згребти багато снігу перед собою.

Сам він каже, що в Чернігові, як місцевий. Адже в місті живе понад 20 років. До «АТП-2528» Юрій працював також на тракторі, тож складнощів, як він сказав, не було. Має вищу технічну освіту.

«Знайомі сказали, що набирають людей тут. Так і прийшов. Знав, що графік, особливо зимою складний, але до будь-якого графіку звикаєш. Місто я знаю, тож працювати складно не буде, подумав так про себе. Маршрут у мене такий: проспект Грушевського – П’ять кутів – Героїв Чорнобиля – проспект Миру – Пирогова – В'ячеслава Чорновола – Любецька – Обласна лікарня – Єськова – Льотна – Героїв Чорнобиля знову – Козацька – Незалежності й у зворотному напрямку».

Як розповів Юрій, важко чистити тротуари зранку, коли люди вже їдуть на роботу і виходять на зупинки громадського транспорту. Особливо, на вулиці Незалежності, де багато машин у дворах, на тротуарах, і через це їм важко зробити свою роботу.

Юрій Подорван

Юрій Подорван

«Також для нас проблемою є гілки дерев. Бо ними можна побити скло. Намагаємось обережно, бо ремонт буде за власний рахунок. Був приклад, коли дзеркало розбив, за абрикосову гілку зачепився просто».

Юрій розповів, що у пікові періоди снігопаду, чекали від начальника цеху прогнозу погоди, тільки потім виїжджали на маршрут. Якщо погодні умови змінилися, наприклад сніг по прогнозу погоди має бути о 2-ій ночі, то тоді виїжджають чистити близько 4-ої. Всього на маршруті проводять сім-вісім годин.

На новій техніці, каже, працювати звісно краще.

«Там і пічка працює, що у светрі навіть жарко стає. Хороший трактор, зручний та невибагливий. Але найскладніше – це всидіти в ньому ці вісім годин роботи. Тому, ми пару разів за виїзд зупиняємось, розминаємо ноги, так сказати».


Кадровий дефіцит в інших комунальних підприємствах

Певний кадровий дефіцит є і в інших КП. Серед таких – «ЖЕК-10». Як пояснила начальниця відділу кадрів «ЖЕК-10» Алла Кондратенко, пов’язано це тим, що чоловіки не можуть влаштуватись до ЖЕКу без відмітки з військкомату.

«У нас покрівельників залишилось всього два. Один отримав повістку і пішов служити. Також мобілізували слюсаря. З початку повномасштабного вторгнення до лав ЗСУ пішов тракторист, головний інженер та ще одна жінка по контракту».

Щоб комунальне підприємство працювало і було бронювання від мобілізації, розповідає Алла Кондратенко, потрібно отримати «критичність об’єкта».

«Лист-обґрунтування я писала, що дійсно наші працівники потребують бронювання, що від їх роботи залежить функціональність нашого району, який ми обслуговуємо. Це електромонтери, покрівельники, трактористи. Ми отримали це та змогли забронювати від мобілізації 50% чоловіків, які вже працювали у нас. Але, не можна всіх забронювати, є військово-облікова спеціальність, і згідно з постановою, вони зовсім не бронюються. У нас є зварювальник, якого я не зможу забронювати. Так само – майстрів слюсарів, сантехніків – вони теж не бронюються».

На сьогодні КП «ЖЕК-10» має відкриті вакансії покрівельника, тракториста та робітників з комплексного прибирання, додала пані Кондратенко.


«Мобілізації – не боюся»

В’ячеслав Самойленко на запитання, чи є страх, що на роботу прийде повістка з військкомату, відповів так:

«За 33 роки я ні разу не замислювався, щоб змінити роботу. Буду й далі працювати, і мобілізації я не боюся».

Водночас Юрій Подорван каже:

«Ні. Я до цього готовий. Всі будемо захищати країну».


Чернігівська Медіа Група
Сайт
0462.ua


Хочете швидше дізнаватися про найцікавіші і найважливіші новини?
Приєднуйтесь до наших каналів:
- в TELEGRAM
- у VIBER
- в 
INSTAGRAM
Тут тільки найактульніші відео, новини та історії Чернігова!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#КП «АТП-2528» #прибирання міста #прибирання #комунальники #сміття #Чернігів
Оголошення
live comments feed...