«Герострати звичайні, доморощені. Або дещо про показне вболівання за місто…
Уже не чути, як гукає гармата, а се значить, що можна спокійно повернутися до справ поточних: доруйнувати недоруйноване ворогом, прибрати «зайве», щоб, як казав свого часу повоєнний архітектор Чернігова Букловський — «…вид на город не портило!».
Хіба лінивий нині не ввертає у промови сентенцію про «місто з 1300-літньою історією», говорячи про Чернігів. На жаль, для чисельної когорти наше місто — це місто, де є лише історія, якій тисяча років. Ну, максимум — 300. Усе інше — зайве і ним можна і вочевидь конче треба пожертвувати. Ніби жертв було мало за останнє століття!
Ось дійшла черга до визнаних і безперечних пам’яток: якщо раніше можна було гендлювати долею міської дерев’яної забудови кінця ХІХ — початку ХХ століть, апелюючи тим, що приватною власністю власник має право розпорядитися, та й дерево, з якого те все набудоване, - так собі матеріал, то нині черга дійшла вже й до двохсотлітніх кам’яниць, аналогів яким у місті немає.
… Стояла колись у місті величезна садиба купця Щелкановцева. Велика настільки, що займала практично квартал. А в садибі цій було кілька флігелів, одному з яких не пощастило. Аби ж він, сердешний, щез у вирі часу, як решта будівель… Ан ні, його в 1850-х винайняла для проживання родина Успенських. А оскільки хлопець з тієї родини став відомим революційним російським письменником, свого часу внесли дім у перелік пам’яток як «Будинок Гліба Успенського».
Так він і жив собі донині, аж поки чернігівські деколонізатори не повідомили, що титанічними зусиллями свого могутнього перста викинули ненависного Успенського зі списку знакових для історії місцевого значення. Був, правда, маленький нюанс, який помітили далеко не всі: викинули разом з будинком, зведеним ще до 1840-х років. І ось задзвенів тривожний дзвіночок: будівля постраждала від вибуху рашистської бомби та два роки простояла навіть без декоративної консервації. Чекала, вочевидь, доленосного рішення. І ось воно прийшло, діждались!
Розуміємо, що в Чернігові безліч - просто громади і дюни будинків, яким по 200 років. Ясна річ, що кожен такий будинок — зразок провінційного ампіру, який ще зветься Миколаївським провінційним ампіром (цей стиль мав коротку історію з 1830-х до 1850-тих). І, звісно, величезна кількість будівель, що репрезентують власне чернігівську громадську історію першої половини ХІХ століття. Хоча ні. Немає більше таких будинків! Лишався один-єдиний. І тепер чернігівські управлінці збираються його знести.
Можна було б розлого написати його історію, перелічити, хто тут бував, які установи, чим незвичний його фасад, яку напівлегендарну арифметичну історію він приховує… Але навіщо це все? Навіщо це людям, які вважають місто своєю дачею? Навіщо тим, хто мовчки спостерігає? Навіщо наші предки по камінчику збирали спадок, яким так легко розкидаємося, надто тепер, коли й без того безліч його понищено ворогом?!»