З 1 травня усі АЗС в Україні додаватимуть до бензину спирт або так званий біоетанол. Як це відбуватиметься, що означає для автомобілістів та як вплине на кінцеву вартість пального? Далі в матеріалі від «Економічна Правда».
Що таке біоетанол?
Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів. В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку. З 1 травня всі без винятку автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин з додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити?
Причин кілька. Перша і ключова – екологічна. Біоетанол чистіший за нафтове пальне, при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин. Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друга причина – зобов’язання України в рамках євроінтеграції. Як кандидат на членство в ЄС держава має впроваджувати європейські норми, тому влітку 2024 року парламент ухвалив відповідний закон.
Третя причина – зниження енергозалежності. Додаючи спирт до бензину, Україна зменшить імпорт нафтопродуктів.
Четверта причина – підтримка агросектору. Біоетанол виготовляється із зернових та цукрових культур, які вирощуються в країні.
Реалізація двох останніх пунктів можлива лише після завершення активної фази війни.
Як це працює в інших країнах?
У більшості країн біоетанол змішують з бензином давно. Левова частка країн ЄС уже давно перейшла з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин з додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – у Польщі, Румунії та Словаччині.
Лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10. Серед них Мальта, Люксембург і поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?
Ні, окремого маркування не буде. З 1 травня всі АЗС зобов’язані продавати змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь винятки?
Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке купують для власних потреб Держрезерв та Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно?
Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу в Україні. Утім, до закінчення активних боїв такий сценарій виглядає малоймовірним.
Чому це не можна робити в Україні?
Через особливості виробництва біобензину. Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують із спиртом на нафтобазах.
Уже три роки нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських шахедів та ракет. Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних боїв будуть везти готовий бензин з додаванням біоетанолу з ЄС, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятися якість?
Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде. Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги щодо вмісту біоетанолу не буде. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
Чи є ризики для авто?
За словами Куюна, у Євросоюзі обов’язкове додавання біоетанолу діє понад 15 років.
Яке ще «але»?
Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. "Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може купити якісний Е5, але якщо в нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми», – розповідає директор консалтингової групи «А-95».
За його словами, перехід на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Що буде з цінами?
Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво. Бензин Е5 нестандартний для євросоюзівських виробників, бо більшість з них уже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України, виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари та наливні естакади.