11:00, 10 листопада 2019 р.
Чернігів поки без «європейських» тролейбусів. Чому?
Чернігів досі без нових тролейбусів за європейські гроші. І коли вони будуть, сказати важко. На це є кілька стримуючих факторів, які не залежать від того ж Чернігівського тролейбусного управління. Тендер на купівлю приблизно 40 «рогатиків» за 6 млн євро кредитних грошей від Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) мав відбутись ще в серпні, але його скасували. Чому так сталося та чи це вже кінець історії з можливим масовим та одночасним поповненням тролейбусного парку за кредитні гроші, ми і вирішили дізнатись.
Управління транспорту не в курсі
Як тільки стало відомо, що міжнародний тендер не відбувся і постачати кілька десятків тролейбусів за європейські кошти нікому, ми одразу звернулись за коментарем до начальника міського управління транспорту, транспортної інфраструктури та зв’язку Олександра Рижого. Але він лише констатував факт, що тендер скасовано, не більше й не менше.
– Тендер не відбувся, його відмінили. Чому саме його скасували, мені не відомо, бо я не входжу до тендерного комітету. Це питання краще поставити КП «ЧТУ», яке в тому комітеті присутнє, – зазначив пан Рижий.
З представниками ж тролейбусного управління доволі довгий час було важко зустрітись чи просто зв’язатись, аби вони пояснили, що саме відбулось з міжнародним тендером у серпні. Проте ми все ж таки змогли поспілкуватись з речником КП «ЧТУ» Микитою Вікторовим, який нам і розповів про причини та наслідки скасування тендера на купівлю приблизно 40 «рогатиків».
***
Закупівля приблизно 40 нових тролейбусів дасть змогу лише замінити 30 старих машин ЗІУ, але великого розширення тролейбусного парку не відбудеться.
Є проблема з боргом водоканалу
За словами Микити Вікторова, наразі ще не все втрачено і кредит тролейбусне управління може отримати, але залежить це одразу від кількох подій, до яких ЧТУ відношення не має і перебуває в «режимі очікування».
– Найважливіше, що був скасований не сам кредит – погодження від ЄІБ у нас є і ці гроші закріплені, виділені і залишаються. Було скасовано саме тендер, через відсутність погодження на цей кредит від Міністерства фінансів. У свою чергу причиною невидачі цього погодження є не оплачений міжнародний кредит міським водоканалом, а точніше – у них є затримка у виплатах, – сказав пан Вікторов.
Тобто по суті у міста на даний момент є інші міжнародні зобов’язання, з якими певні проблеми, і тому Мінфін роздумує, чи давати погодження на ще один міжнародний кредит для ще одного комунального підприємства міста.
Керівник КП «Чернігівводоканал» Сергій Малявко підтвердив, що підприємство у 2008 році брало кредит на загальну суму $ 22 830 000 і що по виплатах за цим кредитом дійсно є затримки. Проте чи впливають вони на рішення Мінфіну щодо тролейбусного кредиту, не відповів. Лише зазначив, що повністю погасити свій кредит Чернігівводоканал має у 2027 році, сплативши кожного року від $ 1,4 млн і більше.
З цим же питанням ми звернулись до очільниці міського управління фінансів Олени Лисенко, так як саме фінансове управління направляло всі документи до Мінфіну з приводу виділення кредиту. Проте пані Лисенко відмовилась коментувати ймовірний вплив затримки по міжнародному боргу водоканалу на рішення Мінфіну щодо тролейбусного кредиту. Вона навіть заявила, що фінансове управління не має ніякого відношення до кредиту та скасованого тендера, у той час як ми вже повідомляли раніше, управління готувало відповідні документи для подання в Мінфін.
Також це заплутане питання ми обговорили із заступником міського голови Олександром Ломаком. Він хоч і попередив, що питання кредиту та причин його неотримання не в його безпосередній компетенції, але зазначив: проблема з виплатою боргу водоканалом в теорії може бути однією з причин затримки в отриманні погодження Мінфіном. Проте однозначно це не основна і не єдина причина.
Хотіли зекономити час
У тролейбусному управлінні кажуть про повну готовність до проведення чергового тендера, у наявності актуальна тендерна документація в тому варіанті, в якому вона була погоджена. Тобто коли Мінфін дасть своє погодження, то тендерну документацію відправлять в ЄІБ на перезатвердження, і після цього одразу ж можна буде оголосити новий тендер. При отриманні погодження на все інше можете піти лише кілька тижнів.
На питання, чому тендер, який скасували, оголошували без погодження Мінфіну, в ЧТУ відповіли, що вони не хотіли витрачати зайвого часу на проведення.
– Ми просто не хотіли витрачати час на бюрократичні процедури. Оголошували тендер тому, що очікували, що поки оголосимо та поки на нього подадуться компанії, то до цього часу міністерство дасть своє погодження, і ми не будемо з нуля починати. Ті торги ми оголосили лише для прискорення всього процесу, – говорить Микита Вікторов.
Також він додав, що на наступний рік місто заклало в бюджеті 20% ПДВ по цьому кредиту від ЄІБ (1 200 000 євро), оскільки треба оплачувати окремо, бо банк дає лише тіло кредиту в розмірі 6 млн євро. Окрім цього, було виділено кошти на закупівлю шести нових «рогатиків» виключно за кошти міського бюджету.
***
Парк Чернігівського тролейбусного управління налічує 103 пасажирських тролейбуси, з яких близько 10–12 «рогатиків» уже ніколи не поїдуть та чекають на списання. І з цієї сотні машин нових та низькопідлогових «Барвінків» тільки 27, тобто оновлено третину парку. Кожного дня на маршрути виходять 62 тролейбуси.
«Ні» дискримінації, «ні» лобіюванню
Ще коли тільки оголошувався в результаті скасований тендер, начальник управління транспорту Олександр Рижий зазначав, що тендерну документацію придбали чотири виробники тролейбусів, серед яких і Чернігівський автозавод «Еталон». За інформацією ЧТУ, виробники, які цікавилися участю в тендері, повністю відповідали його вимогам. Тому в управлінні запевняють: лобіювання або дискримінації певного виробника в тому тендері, який все ж таки скасували, не було. Усі могли конкурувати в ціновій категорії.
***
У ЧТУ працює 148 водіїв та 114 кондукторів, у той час як цифри мають бути однаковими, адже робота передбачена парна. З кожним тижнем усе більше пасажирів користуються стаціонарними валідаторами, але вони встановлені лише в 10 тролейбусах, тому коли саме вони зможуть замінити кондукторів і вирішити кадрову проблему – невідомо.
Директору «до побачення»
Під час підготовки цього матеріалу стало відомо: директор КП «ЧТУ» Дмитро Лавренюк написав заяву на звільнення, яку вже прийнято.
Наразі виконуючим обов’язки та, скоріш за все, новим директором підприємства стане заступник Лавренюка – Руслан Ємець.
За нашою інформацією, уже колишній директор ЧТУ Дмитро Лавренюк пішов з посади не через провал з тендером. Це була лише його ініціатива, адже, коли його призначали на цю посаду, він зазначав, що йде в ЧТУ ненадовго і виключно як кризовий менеджер, але затримався аж на 3,5 роки.
Тож очікуємо призначення нового директора в Чернігівське тролейбусне управління та маємо надію, що КП «Чернігівводоканал» стабілізує свої виплати по міжнародному кредиту і в Чернігів все ж таки зайдуть кілька десятків новеньких «рогатиків».
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Спецтема
Оголошення
00:00, Вчора
00:00, Вчора
13:13, 10 жовтня
13:12, 10 жовтня
live comments feed...