
Новини компаній
09:30, 30 жовтня
Комплексна сексуальна освіта в Україні: чому це важливо?
Новини компаній
Щодня українські підлітки стикаються з темами, про які з ними майже не говорять відкрито у школі та сім’ї: згода, тілесність, особисті кордони, безпечні стосунки, зміни під час статевого дозрівання. Водночас багато батьків/опікунів та педагогів/-инь бояться запровадження комплексної сексуальної освіти, адже помилково вважають, що це лише про сексуальні стосунки і така інформація може нашкодити дітям.
Та насправді сексуальна освіта — не про інтимні подробиці, а про вміння захистити себе, впізнати насильство, зрозуміти своє тіло, навчитися взаємоповаги та відповідальності.
В умовах війни, високого рівня тривожності, зростання кількості випадків сексуального насильства та підліткових вагітностей, ця тема набуває ще більшої ваги. Суспільство потребує чесної, адаптованої, науково обґрунтованої розмови з дітьми — і саме школу варто зробити простором для неї.

Загальна ситуація в Україні
«У наших школах немає комплексної сексуальної освіти, — зазначає директорка ГО “Дівчата” Юлія Спориш. — І ми адвокатуємо її впровадження в Україні».
Дотичні теми частково включені (інтегровані) у чинні шкільні курси: «Я досліджую світ» у початковій школі, «Основи здоров’я», «Біологія», «Громадянська освіта» у середній та старшій. Окремі школи запроваджують факультативи, а вчителі/-ки за власною ініціативою включають тематичні модулі, наприклад, про згоду чи гігієну.
Водночас в українському суспільстві досі панують стереотипи: сексуальність — це «соромно», говорити про згоду з підлітками — «передчасно», обговорювати питання щодо гендеру — «суперечливо». У шкільному середовищі поширені страхи: «як це сприймуть батьки», «чи готові діти» тощо.
Більшість підлітків отримують перші «знання» про тілесність і сексуальність з TikTok, інших соціальних мереж, мемів і чуток. Дорослі часто не готові відповідати на їхні прямі запитання, бо самі не мали можливості вчитися говорити про це спокійно і відкрито.
Зміни підтримуються також на правовому рівні. Наприклад, петиція про впровадження обов’язкової сексуальної освіти набрала понад 25 тисяч голосів та була спрямована на розгляд Президента України. Міністр Оксен Лісовий повідомив, що МОН розробляє новий стандарт профільної освіти, який включає впровадження окремого курсу статевого виховання з урахуванням досвіду європейських країн з впровадження програм статевого виховання.
Але найважливіше — це запит людей. Підлітки, батьки й учителі дедалі частіше говорять: «Нам це потрібно».
Кейс ГО «Дівчата»
ГО «Дівчата» стала однією з небагатьох організацій в Україні, які не лише публічно порушують тему сексуальної освіти, але й системно працюють над її впровадженням у закладах освіти. В основі підходу — поєднання теоретичної підготовки, розробки навчальних матеріалів, комунікації з батьками та гнучкої моделі інтеграції в навчальний процес.
У 2023–2024 роках команда організації спільно з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України розробила факультативний курс «Комплексна сексуальна освіта» (КСО).
Проєкт стартував у школах Києва, Київської та Полтавської областей. У межах пілотного запуску педагоги/-ні, психологи/-ні й соціальні педагоги/-ні пройшли серію тренінгів та провели по п'ять уроків для учнів та учениць шкіл, де вони викладають, за розробленими сценаріями уроків.
Також ГО «Дівчата» активно працює з навчальними закладами по всій Україні: лектори/-ки організації проводять безкоштовні лекції для школярів/-ок різного віку на теми основ жіночої та чоловічої фізіології, статевого дозрівання, запобігання та протидії дискримінації та гендерно зумовленого насильства (ГЗН), основ контрацепції тощо. Лекції з сексуальної освіти у школах — це постійний компонент проєктів ГО «Дівчата». Наприклад, лише від початку 2025 року організація охопила понад 50 000 слухачів/-ок лекцій і тренінгів з цього напрямку.
Школи радо запрошують фахівців/-чинь, які мають експертизу та давно працюють з цією тематикою, наприклад, із партнерських організацій, як от ГО «Дівчата». Однак важливо, аби педагоги/-ні також опановували навички проведення занять з сексуальної освіти, адже тоді вони могли б забезпечити регулярне інформування у своєму навчальному закладі та вибудовувати довгострокові довірливі відносини з учнями/ученицями. В такому підході є послідовність і довготривала робота з тими самими лекторами/-ками, які щотижня працюють із класами, формуючи довіру та безпечне середовище для спілкування.
Уже реалізовано
Одним із важливих етапів роботи над запровадженням комплексної сексуальної освіти в навчальний процес стало проведення улітку 2025 року круглого столу «Комплексна сексуальна просвіта: кращі практики та поточні ініціативи». Подія стала майданчиком для презентації практичних напрацювань у сфері сексуальної освіти та обговорення можливостей її подальшої інституціоналізації в системі загальної середньої освіти.
Учасниками/-цями стали представники/-ці громадських і міжнародних організацій та структур Міністерства освіти і науки України. Зокрема, було представлено результати пілотного впровадження короткого курсу «Комплексна сексуальна освіта» у 20 школах Київської та Полтавської областей. Також на круглий стіл запросили педагогинь, які навчалися в межах пілотного проєкту, та проводили уроки у школах, де вони працюють. Вони поділилися враженнями про проведені заняття і побажаннями щодо подальшого запровадження сексуальної освіти.
«Ми не просто обговорюємо, чому сексуальна освіта потрібна. Ми вже впроваджуємо її на практиці й бачимо результати: зацікавленість дітей, залученість учителів, зменшення стигми навколо тем сексуальності», — зазначила проєктна менеджерка ГО «Дівчата» Оксана Кудренко, одна з організаторок заходу.
У межах пілотного проєкту ГО «Дівчата» розробила навчально-методичний посібник «Комплексна сексуальна освіта», який вже схвалено науковою радою ІМЗО. Він робить сексуальну освіту доступною.

Посібник містить:
- готові сценарії занять для 1–11 класів з чітко визначеною структурою: вправами-криголамами, текстами для інформування, ідеями практичних вправ та ігор, додатковими матеріалами (наприклад, відео), порадами для обговорень тощо;
- науково-достовірну інформацію і коректну термінологію без стигми, вправи без осуду, приклади реальних кейсів для обговорень та аналізу;
- модулі з гігієни, згоди, запобігання та протидії гендерно зумовленому насильству, розуміння почуттів та емоцій, особистих кордонів тощо;
- інформацію щодо основ фізіології, контрацепції, захворювань, що передаються статевим шляхом, сексуальних та репродуктивних прав людини, міжособистісних стосунків тощо.
Окрім цього, триває розробка посібника-порадника «Комплексна сексуальна освіта як складова гендерної компетентності вчительства», який дасть фахівцям/-чиням теоретичне підґрунтя щодо важливості впроваження предмету та правильних підходів до висвітлення теми.
Реакції та результати
Програма КСО, впроваджена в межах пілотного проєкту, вже демонструє відчутні результати. Учні/учениці стали більш поінформованими та відкритими до обговорення тем, які раніше супроводжувались осудом чи глузуванням. Педагоги/-ні, що впроваджували пілотні уроки, помітили зниження бар’єрів у сприйнятті матеріалу. Серед учнів/учениць зросла готовність ставити запитання і слухати одне одного. В учнівському середовищі покращилися стосунки: діти почали краще розуміти особисті межі, у конфліктних ситуаціях вони посилаються на знання, отримані під час занять.
Прозорість програми підкріплюється інформуванням батьків: теми лекцій завчасно публікуються, що дозволяє ознайомитись зі змістом курсу та висловити пропозиції.
Важливою частиною є відгуки учасників/-ць:
«Програма курсу була надзвичайно інформативною та добре структурованою. Викладачі доступно й цікаво подали матеріал, а практичні завдання допомогли закріпити знання. Я впевнена, що цей курс підвищив мою обізнаність і надав інструменти для підтримки дітей у важливих питаннях», — зазначила одна з учасниць пілотного проєкту, педагогиня з Київської області, яка взяла участь зокрема й у круглому столі.
«Як шкільна психологиня я провела п’ять занять із семикласниками. Використовувала інтерактивні методи: дискусії, рольові ігри, вправи з критичного мислення. Учні стали більш обізнаними, покращили комунікацію, краще розуміють гендерну рівність та особисті кордони. Спочатку була сором’язливість, але поступово з’явилась довіра. Переконана: ці знання — основа здорового розвитку підлітків», — ділиться інша фахівчиня.
«Для мене це цінний досвід. Хоча курс для системи освіти новий і викликає хвилювання, підлітки та колектив школи стали впевненішими, вільніше говорять про стать і гендер, розуміють вплив стереотипів на суспільство. Я щиро сподіваюся, що курс буде впроваджений у багатьох школах та стане внеском у розвиток свідомого українського суспільства», — підкреслює ще одна учасниця.
Що далі? Наступні кроки впровадження
Після завершення пілотного етапу проєкту ГО «Дівчата» переходить до подальшої реалізації комплексної стратегії впровадження сексуальної освіти в освітню систему. Зібраний зворотний зв’язок від учнів/учениць, вчителів/-льок і батьків, а також результати моніторингу дозволили команді окреслити чіткі подальші етапи роботи, а саме:
- Фіналізація та публікація другого навчально-методичного посібника;
Наразі триває фінальна адаптація посібника «Комплексна сексуальна освіта як складова гендерної компетентності вчительства». До кінця року планується завершення редагування, верстки та підготовка до публікації. Натомість посібник «Комплексна сексуальна освіта» уже доступний для фахівців/-чинь, що процшли відповідне навчання.
- Розширення географії проєкту;
Після пілоту в Київській та Полтавській областях ГО «Дівчата» планує масштабування — залучення нових регіонів.
- Навчання нових груп освітян;
Наразі триває проведення серії тренінгів для вчителів/-льок початкової, середньої та старшої школи. Серед планів є залучення до співпраці представників/-ць інститутів післядипломної освіти та академій неперервної освіти.
- Запуск відкритого онлайн-курсу;
- Комунікаційна кампанія для батьків і громад;
- Адвокація на рівні освітньої політики;
- Оцінювання впливу.
Досвід ГО «Дівчата» у впровадженні комплексної сексуальної освіти доводить: навіть у складних умовах сьогодення можна впроваджувати зміни — системно, фахово й з урахуванням реальних потреб дітей, вчителів і батьків.
Пілотний курс, навчання педагогів/-нь, відкриті платформи, робота з батьками, підтримка з боку МОН і міжнародних партнерів — це елементи стратегії, що поступово формує підґрунтя для впровадження сексуальної освіти як невід’ємної частини української школи.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
10:46
Вчора
ТОП новини
Оголошення